Ana Lúcia de Medeiros Batista
Universidade de Brasília - UnB

 

Resumo

Um intenso movimento nas ruas. Milhões de pessoas reivindicando mudanças. Essa foi a cena que se apresentou em junho de 2013, no Brasil, sob o olhar atento e a participação ativa de jovens que, utilizando os recursos oferecidos pela internet, faziam a transmissão das manifestações em tempo real. A situação também ganhou espaço privilegiado nas emissoras de TV e rádio, nos jornais e revistas da mídia tradicional. Essa situação faz parte de uma sociedade em midiatização, na qual as relações entre sociedade e meios de comunicação são intensas e provocam transformações. Para Braga (2011, p.7), “o aspecto positivo da situação atual de midiatização é a multiplicação de oportunidades de experimentação”. [...] “a tentativa do processo ultrapassa as tentativas dos participantes – a própria produção de ‘códigos interacionais’ é tentativa e se fixa ou se dilui na medida mesmo da produção de resultados sociais, conforme os objetivos locais que lhe são atribuídos e que, sabemos, sofrem deslocamentos ou mutações (BRAGA, 2012, p. 6). Identificamos nesses movimentos da sociedade a tentativa de organização para ver novas ações do poder público em benefício da própria sociedade nos aspectos econômicos, políticos e sociais. Por outro lado, as formas de produção e transmissão das informações revelaram mutações no jornalismo. Para compreender os processos de transformações na sociedade e no jornalismo, escolhemos o programa Roda Viva, da TV Cultura, exibido no dia 5 de agosto de 2013, para identificar elementos observáveis no estabelecimento das relações entre a mídia tradicional e a Mídia Ninja e as possíveis transformações ocorridas no jornalismo e na sociedade a partir da cobertura midiática das manifestações que mudaram a paisagem urbana brasileira. O programa teve no centro da roda os idealizadores do grupo Mídia Ninja, que foram entrevistados por jornalistas de grandes jornais e revistas do país.

 

Abstract

Intense movement in the streets. Millions of people clamoring for change. That was the scene in Brazil in June 2013, unfolding under the close scrutiny of young people and with their active participation as they made use of all the resources offered by the Internet to provide real time transmissions of the demonstrations. The situation also gained generous space on TV and Radio and in the newspapers and magazines of the traditional printed media. This situation exists in the context of a society undergoing a mediatization process marked by intense relations between society at large and the communication media and by the transformations they lead to. In the view of Braga (2011, p. 7) “the positive aspect of the current mediatization process is the multiplication of opportunities for experimentation”. […] “what the process itself attempts goes far beyond the efforts of its participants – the very production of ‘interactional conventions’ is tentative and becomes fixed or diluted according to the measure of the social results it obtains; according to the objectives attributed to it locally, which, as we know, are susceptible to shifts or mutations (BRAGA, 2012, p. 6). We could see, in those movements, society’s efforts to organize itself and to obtain new actions from the public authorities designed to benefit society as a whole; economically, socially and politically. On the other hand, the ways information is being produced and transmitted revealed mutations in journalism itself. To gain a better understanding of the transformations in society and in journalism, we selected the discussion program Roda Viva, broadcast by the TV Cultura channel on August 5, 2013, to identify any outstanding elements in the establishment of relations between the traditional media and the more recently founded Mídia Ninja [Ninja Media] and also, any transformations that may have taken place in journalism and society, stemming directly from the media coverage of demonstrations that have effectively changed the Brazilian urban landscape. The program had, at the centre of the debating circle, the idealizers of the Mídia Ninja group, who were interviewed by journalists attached to leading Brazilian newspapers and magazines.

 

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